اصول و مبانی اخلاقی سیاست در دیدگاه امام علی(ع)
نویسندگان
چکیده
اارتباط اخلاق و سیاست همواره مورد توجه دانشمندان، سیاست مداران، فیلسوفان و مدیران جوامع بوده است. برخی برآنند که باید اخلاق تابع سیاست باشد، گروهی دیگر معتقدند که باید سیاست بر اساس موازین اخلاقی تنظیم شود و دسته سوم نیز به جدایی بین آنها باورمندند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی و تحلیل این مسئله از نگاه امام علی(ع) به عنوان الگوی سیاست و اخلاق پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از نظر امام علی(ع)، سیاست باید تابع اخلاق باشد. در دیدگاه امام(ع)، سیاستِ مبتنی بر اخلاق دارای اصولی است که با رعایت آنها پیشرفت جوامع را به ارمغان می آورد. برخی از این اصول عبارت اند از: رعایت عدالت و انصاف بین مردم، پرهیز از دنیادوستی و دنیاپرستی، رعایت رفق و مدارا در رفتار با مردم، تناسب مقامها با توجه به میزان برخورداری از فضایل اخلاقی، حاکم نمودن اخلاق بر سیاست، وفاداری به پیمان و شعارهای حکومتی، برخورد صادقانه با مردم و پرهیز از فریبکاری با آنان.
منابع مشابه
اصول و مبانی تأویل قرآن از دیدگاه امام خمینی
در این مقاله، پس از بیان تعریف لغوی و اصطلاحی تأویل و توضیح در باره جایگاه تأویل در آیات محکم و متشابه، به بررسی اصول و مبانی تأویل قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) پرداخته میشود که عبارتند از: ضرورت تأویل قرآن، وضع الفاظ برای معانی عام، ذو مراتب بودن کتاب و کلام الهی، امکان حصول علم تأویل برای غیر معصومین(ع)
متن کاملاصول و مبانی تأویل قرآن از دیدگاه امام خمینی
در این مقاله، پس از بیان تعریف لغوی و اصطلاحی تأویل و توضیح در باره جایگاه تأویل در آیات محکم و متشابه، به بررسی اصول و مبانی تأویل قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) پرداخته می شود که عبارتند از: ضرورت تأویل قرآن، وضع الفاظ برای معانی عام، ذو مراتب بودن کتاب و کلام الهی، امکان حصول علم تأویل برای غیر معصومین(ع)
متن کاملبررسی مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام صادق (ع)
چکیده اخلاق» یکی از ارکان اساسی فرهنگ بشری است و لذا «تربیت اخلاقی»، از دیرباز مورد توجه پیامبران، مصلحان اجتماعی، اندیشمندان و مربیان قرار گرفته است. از آنجا که در دین مبین اسلام، اخلاق و تربیت اخلاقی، آبشخور اعتقادی و معنوی دارد، رجوع به آراء و افکار بزرگان دین از جمله پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می تواند الهام بخش برنامه های تربیت اخلاقی باشد. هدف این پژوهش که با روش تحلیلی - اسنادی انجام گرف...
دیدگاه اخلاقی امام خمینی
امام خمینی(ره) با پذیرش حسن و قبح عقلی شأن گزارههای اخلاقی را همچون گزارههای خبری شأن کاشفیت دانسته و احکام اخلاقی را مطلق و غیرنسبی میدانند. اما، عقل در تشخیص درستی و نادرستی عمل نیازمند به شرع است. امام خمینی در باب احکام اخلاقی، وظیفهگرا بوده که به نوعی به نتیجه و فضیلت توجه جدی دارند. و وظیفهگرایی در اندیشه اخلاقی ایشان جدای از نتیجهگرایی و فضیلتگرایی نیست. زیرا ایشان، حسن و قبح ر...
متن کاملمبانی و مستندات " سیاست استکبار ستیزی " در دیدگاه امام خمینی ره
این نوشتار با کاربست روش گفتمان، درصدد پاسخ به این سوال بوده است: «مبانی و مستندات سیاست استکبارستیزی در دیدگاه امام خمینی ره چیست؟». از یک سو، یافتههای پژوهش بر این نکته حکایت دارد که در گفتمان اسلام ناب محمدی (ص)، انگاره استکبارستیزی از جمله نشانههایی است که پیرامون دال مرکزی «حاکمیت الله»، مفصلبندی شده است. و از این طریق میکوشد با تعریف غیریت ـ گفتمان اسلام آمریکایی ـ به ارائه هژمون یعنی...
متن کاملبررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع) (مبانی، اصول، روشهای تربیتی)
This is the study of moral education from Imam Sadeq’s (P.B.U.H) point of view. Analytic method has been applied to the documents to extract the bases, principles and techniques of moral education. The data were obtained from firsthand works attributed to Imam Sadeq (P.B.U.H) and also from secondhand Islamic sources such as traditions and sayings cited from him on websites and published studie...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه نهج البلاغهجلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۱-۱۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023